CHANNEL UMB

Wednesday, September 29, 2010

Fwd: [SEMUT HITAM] Kenapa PAS???


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Nik Aziz hari ini mengulas mengenai isu yang diluahkan oleh Timbalan Setiausaha PAS Pusat, Takiyuddin Hassan berkenaan PRK DUN Galas. Beliau mengajak ahli UMNO menyertai PAS sebagai cara menangani isu Perpaduan orang Melayu.

Mursyidul Am PAS itu turut menyatakan bahawa parti berkenaan mewakili semua yang beragama Islam da sewajarnya orang Melayu yang juga orang Islam itu berada dalam parti tersebut.

Ironik apa yang diluahkan oleh Mursyidul Am itu. Bukankah dulu beliau yang berkeras menolak isu Perpaduan ini sekeras - kerasnya? Kenapa tiba - tiba beliau boleh berubah fikiran? Dan kenapa UMNO pula yang perlu menyertai PAS, bukan sebaliknya?

Seingat Semut, Zaman Rasulullah S.A.W dahulu, Penyatuan Ummah bermula dengan dua pihak yang saling bertelagah iaitu Aus dan Khazraj. Tidak pernah pula disarankan oleh Rasulullah agar salah satu pihak berkenaan perlu keluar dari puaknya dan menyertai puak yang lain. Rasulullah S.A.W menyatukan Aus dan Khazraj dengan syiar Islam yang jelas tidak dilaksanakan oleh PAS. Malah PAS menolak bukan setakat syiarnya sahaja, malah idea penyatuan Melayu demi Agama, Bangsa dan Negara. Baru diberi idea, dah ditolak bulat - bulat, mentah - mentah tanpa sebarang rundingan.

Dan sekarang mereka mahu UMNO pula menyertai mereka? Hanya semata - mata kerana mereka terdesak untuk mengekalkan kuasa di DUN Galas? Kenapa tidak Perpaduan Ummah itu dilaksanakan bukan berdasarkan Politik tetapi Ukhwah sesama Islam? Wallahualam.

Fikir - fikirkan lah.
--
Dicatat Oleh Semut Hitam ke SEMUT HITAM di 9/29/2010 06:30:00 PM

Komen UMB Pahang.

Jangan hanya sekadar sedap dimulut sahaja. Kaji dulu Ahli PAS lain perlu kaji dulu kenapa Nik Aziz setuju dengan Perpaduan sekitar akhir tahun 1960an dan awal tahun 1970an. Waktu itu beliau baru sahaja menjawat jawatan sebagai Ketua Dewan Ulama PAS Pusat.

Tetapi sekarang kenapa beliau menolaknya mentah - mentah? Tup, Tup, nak UMNO pulak masuk PAS. Apahal? Tak boleh ke Perpaduan Ummah diwujudkan tanpa perlu menyertai PAS? Tuan Ibrahim, tolong komen sikit.

1 comment:

  1. biasalah puak pas ni memang cakap berbelit..semua nak dipusing 360 darjah.

    ReplyDelete