CHANNEL UMB

Tuesday, August 3, 2010

Isu Felda


Assalamualaikum. Salam 1Malaysia.

Tertarik dengan coretan intertif@sinar hari ini yang ada mengulas mengenai isu Felda. Walaupun ia dilihat semakin reda, namun kepanasannya masih terasa di kawasan - kawasan Felda. Berita terbaru, dikatakan Datuk Ahmad Maslan akan turun ke Felda sekitar Rompin bagi mendekati masyarakat disana.

Berbalik ke coretan diatas. Yang pertama mempersoalkan mengenai pendirian Ketua PKR Cabang Maran. Sama ada yang bertanya itu merujuk kepada pembubaran Felda Plantation atau tidak, soalan itu masih relevan. Kita dengar banyak rungutan dari Gerakan Anak - Anak Peneroka atau singkatannya ANAK sebelum ini.

Kononnya mereka mempertikaikan manfaat yang mereka dapat sebagai Generasi Kedua Felda. Soalan yang ditanya dalam ruangan interaktif ini sepatutnya ditanya semula kepada mereka. Baru - baru dilihat dua tiga Van yang membawa pekerja - pekerja asing ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan dan bank untuk transaksi keluar masuk wang. Hampir setiap bulan perkara ini berulang. Untuk apa pendatang asing ini jika di kawasan felda itu sendiri sudah ramai anak - anak Peneroka yang menuntut supaya Felda Plantation dibuka untuk Generasi kedua?

Soalan kedua yang ditanya ialah mengenai tindakan saman RM200juta terhadap Akhbar Suara Keadilan. Tak perlu ulas panjang. Klik pada pautan ini (Sini) untuk melihat sejauh mana perkara tersebut berjalan.

Soalan yang ketiga berkenaan dakwaan masyarakat Felda yang kaya raya. Cadangan Mat Desa itu sangat - sangat bagus dan sewajarnya direalisasikan. Benra dengan idea bernas Tun Abdul Razak, Generasi Melayu dikawasan Felda hari ini tidak merempat dan buat rumah atas tanah orang. Melayu tidak hanya menagih simpati dan ikhsan dari orang lain. Dan yang lebih penting, anak bangsa tidak menjadi hamba di Negara Tanah Tumpahnya.

Oleh: UMB Pahang

No comments:

Post a Comment