CHANNEL UMB

Friday, August 13, 2010

Jangan Sampai Jerat Makan Tuan!!!

Assalamualaikum. Salam 1Malaysia.

Cerita terbaru sejak kebelakangan ini adalah mengenai peneroka Felda yang bertindak menyaman Felda. Bukan sorang dua, tapi seramai 766 orang dikatakan telah mengambil tindakan memfailkan saman sebanyak RM200juta terhadap FELDA.

Sama ada dah difailkan atau tidak, itu tidak pasti. Yang pastinya, saman itu sama jumlahnya dengan saman yang difailkan oleh pihak Felda terhadap Akhbar Suara Keadilan sebelum ini. Felda mengambil tindakan tersebut gara-gara fitnah yang dilaporkan oleh akhbar tersebut mengenai isu Felda Bankrap beberapa bulan yang lalu.

Pesanan buat peneroka yang mengambil tindakan drastik itu hanya satu. Jangan sampai jerat makan tuan. Takut habis semua harta tergadai. Malu pun dapat.

Inilah nafsu amarah kalau dituruti. Dicurah pulak dengan minyak kebencian akibat kekecewaan individu tertentu. Maka, tindakan yang bersandarkan emosi dibuat tanpa berfikir panjang.

Kenapa? Fikirkan. Kalau mereka menang dalam tuntutan saman sebanyak itu, tak mengapa. Maka mereka dapat membuktikan sesuatu. Tetapi adakah semudah itu untuk mereka menang?

Seandainya mereka gagal, dan mahkamah mengambil keputusan tidak menyebelahi mereka atas dasar bukti dan penjelasan dari pihak Felda, bagaimana nasib mereka? Malu dah tentu. Belum kena pulau dengan masyarakat lain di kawasan Felda mereka lagi. Duit bayar peguam pun belum tentu boleh selesai.

Dibuatnya pihak Felda turut mengambil tindakan undang - undang terhadap mereka, bagaimana? Takut tak cukup 7 Generasi nak membayarnya nanti.

Apa pun, kita tunggu dan lihat perkembangannya kelak.

No comments:

Post a Comment