CHANNEL UMB

Monday, August 30, 2010

Dalil Demi Kepentingan Politik

Assalamualaikum. Salam 1Malaysia.

Baru - baru ini di Selangor hangat memperkatakan mengenai isu bukan Islam mencemar kesucian Surau dan Masjid. Maka timbullah juak-juak PAS mempertahankan bahawa perkara itu dibenarkan dalam hukum syarak. Kalau ikutkan Khalid Samad, ianya hanya perbezaan diantara adab dan agama. Malah menurut beliau, isu itu sengaja dipolitikkan oleh UMNO. Walaupun jelas dalam Hadis menyatakan bahawa adalah dilarang bagi bukan Islam memasuki masjid, tetapi mereka tetap dengan pendirian bahawa ianya dibenarkan.

Persoalannya, jika betul ianya dibenarkan, kenapa Teo Nie Ching mahu memohon maaf kepada Sultan Selangor? Malah beliau sendiri memohon maaf kepada masyarakat Islam kerana menimbulkan kontroversi tersebut?

Walau apa pun, bukan Nie Ching yang dipersoalkan. Sebaliknya pemikiran AJK dan Jemaah itu yang menjadi persoalan. Tidakkah mereka tahu bahawa tindakkan mereka itu akan mencetus polimik dan mengundang kontroversi? Adakah mereka lebih suka membuat salah daripada menghindarkan diri daripadanya?

Demikian juga dengan isu Doa Khutbah Jumaat buat Lim Guan Eng. Pesuruhjaya PAS Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Man beria - ia mengeluarkan dalil untuk mengatakan bahawa perkara itu dibolehkan dalam Islam. Apakah dalil Tuan Ibrahim itu bertentangan dengan Rukun Khutbah itu sendiri dimana doa hanya dibaca untuk orang Muslim sahaja?

Bukanlah mahu menyempitkan pemikiran dan bersifat ekstrem terhadap bukan Islam. Tetapi sebaliknya kita perlu jelas dengan hukum - hukum tersebut. Jangan hanya ianya ditulis begini tetapi perlaksanaannya lian pula. Adakah Tuan Ibrahim mahu menyatakan bahawa rukun Khutbah yang digariskan dalam Islam itu salah dan pendapat beliau lebih betul daripadanya?

Yang bertambah pelik ialah apabila menyentuh isu Perpaduan Ummah yang jelas - jelas mengikut hukum Islam tidak pula diperjuangkan sedemikian rupa. Kenapa tidak ada sebarang dalil yang dikeluarkan oleh Tuan Ibrahim bagi menjelaskan mengenai penolakkan PAS berkenaan isu tersebut? Sama - samalah kita renungkan.

Hakikatnya, juak - juak PAS dengan pemikiran jumud mereka hanya tahu mengeksploitasikan agama demi kepentingan politik mereka sahaja. Malah mereka sanggup mengadai perjuangan asalkan mimpi mereka terlaksana. Adakah ini yang kita mahukan, sebuah Parti yang hanya menggunakan Islam sebagai perisai kepentingan mereka tanpa memikirkan kesan - kesannya? Nauzubillah.

1 comment:

  1. biasalah pas memang parti ajaran sesat..parti bidaah terbesar abad ini.

    ReplyDelete